Kierowcy z dłuższym stażem wiedzą, że uniknięcie stłuczki lub wypadku jest trudne. Przy rosnących cenach aut i części samochodowych nawet drobna stłuczka może wiązać się ze znacznym kosztem naprawy. Na dodatek, dość często odszkodowanie komunikacyjne jest znacznie zaniżone.
Szkoda w pojeździe
Co do zasady poszkodowany ma prawo do otrzymania odszkodowania pokrywającego całkowitą kwotę remontu pojazdu. Kwota ta powinna zostać pokryta bezpośrednio przez sprawcę albo przez jego ubezpieczyciela. Towarzystwa ubezpieczeniowe oferują dwa warianty likwidacji szkody:
- wariant kosztorysowy – ubezpieczyciel wypłaca poszkodowanemu odszkodowanie w wysokości ustalonej w oparciu o kosztorys naprawy sporządzony przez rzeczoznawcę. Poszkodowany nie ma obowiązku przeznaczenia odszkodowania na naprawę pojazdu,
- wariant warsztatowy – odszkodowanie jest rozliczane w oparciu o rzeczywiście poniesione koszty naprawy. W tym wariancie naprawę wykonuje warsztat współpracujący z ubezpieczycielem. Co istotne, rozliczenie finansowe następuje pomiędzy warsztatem a towarzystwem ubezpieczeniowym.
Odszkodowanie komunikacyjne – szkoda całkowita
Wyjątkiem od zasady pełnej restytucji kosztów remontu jest szkoda całkowita. Jest to sytuacja, w której szkoda na pojeździe (koszty naprawy) przewyższają wartość rynkową pojazdu przed wypadkiem. Wówczas odszkodowanie ustalane jest tzw. metodą dyferencyjną. Polega ona na ustaleniu wysokości odszkodowania poprzez pomniejszenie wartości pojazdu sprzed uszkodzenia o wartość pozostałości powypadkowych (wrak pojazdu). Z oczywistych względów nie jest korzystne dla poszkodowanych. Zostają oni bowiem z wrakiem oraz odszkodowaniem nie pozwalającym na pokrycie pełnych kosztów naprawy.
Odszkodowanie komunikacyjne – szkoda na osobie
W wypadku może ucierpieć nie tylko pojazd kierowcy, ale również i on sam. Warto pamiętać, że sprawca lub jego ubezpieczyciel powinien również zadośćuczynić szkodzie na osobie. W przypadku doznania obrażeń poszkodowany może ubiegać się o następujące rodzaje świadczeń:
- zadośćuczynienia za doznaną krzywdę – świadczenie pieniężne mające na celu rekompensatę cierpień fizycznych i psychicznych;
- zwrotu kosztów powypadkowych – świadczenie pieniężne z tytułu poniesionych kosztów: leczenia, opieki oraz dojazdów do placówek medycznych itp.;
- zwrotu utraconych zarobków – świadczenie pieniężne przyznawane za okres po wypadku, w którym poszkodowany nie świadczył pracy;
- renty uzupełniającej – świadczenie mające na celu wyrównanie różnicy w dochodach uzyskiwanych przed i po wypadku;
- renty na zwiększone potrzeby – świadczenie mające na celu zapewnienie na przyszłość środki niezbędne do poprawy stanu zdrowia poszkodowanego po wypadku.
Reklamacja od decyzji ubezpieczyciela
Niekorzystna decyzja ubezpieczyciela oczywiście nie zamyka drogi do dochodzenia wyższego odszkodowania. Zgodnie z przepisami prawa zgłaszającemu szkodę przysługuje prawo do złożenia reklamacji od decyzji ubezpieczyciela. Termin na zgłoszeni reklamacji wynosi 30 dni.
Jeżeli i ten środek nie pomoże przekonać towarzystwo ubezpieczeń do uznania roszczenia lub zwiększenia kwoty odszkodowania, poszkodowanemu pozostaje wystąpić na drogę sądową.
Pomoc kancelarii
Kancelaria Radcy Prawnego Maciej Mierecki reprezentuje klientów w sprawach dotyczących odszkodowań komunikacyjnych. Klientom zapewniam pomoc prawną przy wyegzekwowaniu odszkodowania w należnej kwocie zarówno na etapie przedsądowym, jak i sądowym.
Osoby zainteresowane usługami kancelarii zachęcam do kontaktu telefonicznego lub poprzez formularz elektroniczny. Istnieje możliwość umówienia konsultacji telefonicznych, za pośrednictwem komunikatorów Microsoft Teams i Skype oraz spotkania osobistego. Dane kontaktowe oraz formularz elektroniczny znajdą Państwo w zakładce “Kontakt”.