Zakończenie zatrudnienia wiąże się z dopełnieniem szeregu formalności zarówno przez pracownika, jak i przez pracodawcę. Po stronie pracodawcy jednym z obowiązków jest wydanie świadectwa pracy. Jest to dokument zawierający informacje związane z przebiegiem zatrudnienia pracownika u danego pracodawcy. Informacje zawarte w treści świadectwa pracy służą przede wszystkim kolejnemu pracodawcy do ustalenia uprawnień pracowniczych oraz uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Gdy wydane świadectwo jest obarczone błędami pracownik może złożyć wniosek o sprostowanie świadectwa pracy.
Świadectwo pracy – zakres informacji
Świadectwo pracy powinno zawierać informacje określone w art. 97 § 2 kodeksu pracy. Zgodnie z tym przepisem w świadectwie pracy należy zawrzeć informacje dotyczące:
- okresu i rodzaju wykonywanej pracy,
- zajmowanych stanowisk,
- trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy,
- a także szczegółowe informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego określonych w § 2 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie świadectwa pracy.
Na żądanie pracownika w świadectwie pracy należy podać także informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.
Sprostowanie świadectwa pracy – wniosek
W przypadku błędów w świadectwie pracy pracownikowi przysługuje uprawnienie do wystąpienia z wnioskiem o jego sprostowanie. Zgodnie z treścią art. 97 § 21 Kodeksu pracy pracownik może wystąpić z takim wnioskiem w ciągu 14 dni od otrzymania świadectwa pracy. Wniosek o sprostowanie świadectwa pracy powinien mieć formę pisemną. We wniosku powinno się sprecyzować, czy sprostowanie ma nastąpić poprzez uzupełnienie, poprawienie, czy też usunięcie informacji niezgodnych ze stanem faktycznym lub przepisami prawa.
Powództwo o sprostowanie świadectwa pracy
W przypadku niewydania przez pracodawcę świadectwa pracy pracownik ma prawo wystąpić do sądu pracy z powództwem o jego wydanie. Jeżeli pracodawca nie istnieje albo z innych przyczyn wytoczenie przeciwko niemu powództwa jest niemożliwe, pracownik może wystąpić do sądu pracy z żądaniem ustalenia uprawnienia do otrzymania świadectwa pracy.
Powództwo można wytoczyć w każdym czasie przed upływem terminu przedawnienia, który dla roszczeń pracowniczych wynosi trzy lata od dnia, w którym dane roszczenie stało się wymagalne.
Kancelaria Kraków
Kancelaria Radcy Prawnego pomaga klientom w kwestiach związanych ze sprostowaniem świadectwa pracy. Radca prawny Maciej Mierecki oferuje w szczególności:
- prowadzenie negocjacji z pracodawcą dot. sprostowania świadectwa pracy,
- sporządzanie wniosków o sprostowanie świadectwa pracy,
- reprezentację w postępowaniu sądowym o sprostowanie świadectwa pracy.
Osoby zainteresowane usługami kancelarii zachęcam do kontaktu telefonicznego lub poprzez formularz elektroniczny. Istnieje możliwość umówienia konsultacji telefonicznych, za pośrednictwem komunikatora Microsoft Teams oraz spotkania osobistego. Dane kontaktowe oraz formularz elektroniczny znajdą Państwo w zakładce “Kontakt”.