Z roku na rok co raz więcej osób decyduje się zamienić umowę o pracę na tzw. umowę B2B (ang. business to business). Główną tego przyczyną są wysokie opodatkowanie i oskładkowanie stosunku pracy. W większości przypadków umowa B2B pozwala zmniejszyć te obciążenia, zarówno po stronie pracodawcy, jak i pracownika.
Czym jest umowa B2B?
Umowa B2B to potoczne określenie umowy cywilnoprawnej regulującej warunki współpracy dwóch przedsiębiorców. W nomenklaturze kodeksowej jest to umowa o świadczenie usług, w ramach której jedna ze stron (usługodawca) świadczy usługi na rzecz drugiej (usługobiorca). Co istotne, stronami umowy są dwaj przedsiębiorcy, czyli inaczej niż w przypadku umowy o pracę, gdzie po jednej stronie mamy pracodawcę, a po drugiej pracownika.
Umowa o pracę a B2B – różnice
Umowa o pracę została uregulowana w kodeksie pracy. Zgodnie z jego przepisami w ramach umowy o pracę pracownik zobowiązuje się do wykonywania określonego rodzaju pracy na rzecz pracodawcy. Praca jest wykonywana pod kierownictwem pracodawcy oraz w miejscu i czasie przez niego wyznaczonym, a pracownik otrzymuje za nią wynagrodzenie. Można zatem wyróżnić następujące cechy charakterystyczne stosunku pracy:
- osobiste wykonywanie pracy za wynagrodzeniem,
- wykonywanie pracy w warunkach podporządkowania,
- wykonywanie pracy w sposób ciągły i powtarzający się,
- wykonywanie pracy w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę.
Warto podkreślić, że brak któregokolwiek z ww. cech nie pozwala zakwalifikować danego stosunku jako stosunku pracy.
W przypadku umowy B2B nie istnieje podporządkowanie. Obie strony mają status przedsiębiorców. Usługi mogą, ale nie muszą być świadczone w sposób ciągły – strony mogą dowolnie umówić się co do wymiaru świadczonych usług oraz ich częstotliwości. Nadto, usługodawca może świadczyć usługi w miejscu i czasie wybranym przez siebie. Nie wyklucza to oczywiście świadczenia usług również w siedzibie usługobiorcy.
Co powinna zawierać umowa B2B?
Umowa B2B powinna określać m. in.:
- rodzaj świadczonych usług,
- wynagrodzenie oraz termin płatności,
- wymiar czasowy i zakres świadczonych usług,
- sposób realizacji usług,
- sposób i okres wypowiedzenia.
Niezależnie od powyższego trzeba pamiętać, że umowa B2B powinna być sformułowana w taki sposób, żeby nie zawierała żadnej z cech charakterystycznych dla stosunku pracy. Wbrew pozorom jest to bardzo istotne. Zawarcie w umowie B2B postanowień wskazujących na istnienie stosunku pracy może bowiem rodzić ryzyko zakwalifikowania przez ZUS i organy skarbowe umowy jako umowy o pracę. Prowadziłoby to do rekalkulacji należnego podatku oraz składek ubezpieczeniowych.
Postanowienia dodatkowe – na co zwrócić uwagę?
Dość często zdarza się przyszli usługodawcy otrzymują propozycję umowy zawierającą niekorzystne zapisy umowne. W większości przypadków dotyczą one takich kwestii jak:
- sposób doręczania faktur,
- narzędzia wykorzystywane w świadczeniu usług,
- przerwa w świadczeniu usług,
- zakaz konkurencji,
- kary umowne,
- zakres odpowiedzialności kontraktowej.
Postanowienia w powyższym zakresie powinny być wnikliwie przestudiowane. Z praktyki wynika bowiem, że raz podpisaną umowę wcale nie jest łatwo zmienić. Wymaga to bowiem zgody obu stron, które mają sprzeczne interesy.
Pomoc kancelarii
Kancelaria Radcy Prawnego pomaga klientom w sporządzeniu lub opiniowaniu umów o świadczenie usług (B2B). Radca prawny Maciej Mierecki oferuje w szczególności:
- przygotowanie projektów umów,
- negocjowanie zapisów umownych z kontrahentami,
- opiniowanie umów.
Osoby zainteresowane usługami kancelarii zachęcam do kontaktu telefonicznego lub poprzez formularz elektroniczny. Istnieje możliwość umówienia konsultacji telefonicznych, za pośrednictwem komunikatorów Microsoft Teams i Skype oraz spotkania osobistego. Dane kontaktowe oraz formularz elektroniczny znajdą Państwo w zakładce “Kontakt”.